Căile teatrului față cu tehnologia A.(Z)I. (Proiecție distopică de antropologie cultural-teatrală)

Authors

  • Cristian Stamatoiu Universitatea de Arte din Târgu Mureș

DOI:

https://doi.org/10.46522/CT.2024.02.03

Keywords:

theatre, scene situations, A.I. technology, confrontation, adaptation

Abstract

The Ways of a Theatre Confronted from Now On with the A.I. (Dystopian Projection of a Cultural-Theatrical Anthropology)
The study explores the predictable in present reactions of the ʻtheatrical civilization’ with the purpose to reinvent himself – analogical with what it did when confronted in the 19th with the first technological revolutions – face with the latest defiance of the technology: the artificial intelligence. In subsequence, there are investigated possible stage situations in which an actor, as a human being, will be forced interplaying with an increasingly artificial homologue.

References

Asimov, Isaak, „Runaround“, în: I, robot, New York, Bantam, 1977.

Cadariu, Anda, Spike Jonze Meets Shakespeare – Artificial Intelligence and Posthumanism, „Symbolon“, vol. 25 (46), 2024.

Camilleri, Carmel, Culture et sociétés: caractères et fonctions, Amis de Sèvres 4, 1982.

Camilleri, Carmel, (edited by), Difference and Cultures in Europe, Strasbourg, Council of Europe Press, 1995.

Carr, Nicholas, Shallows. What the Internet is Doing to Our Brains, New York – London, W. W. Norton & Company, 2010.

Crișan, Sorin, cap. „Seducția flagranței“, în: Teatru și cunoaștere, ClujNapoca, Editura Dacia, 2008.

Eliot, T. S., Notes. Towards of the Definiton of Culture, London, Faber and Faber, 1962.

Lipovetsky, Gilles; Serroy, Jean, La cultura-mundo. Raspuesta a una sociedad disorentada, Barcelona, Anagrama (Argumentos), 2010.

Llosa, Mario Vargas, Civilizația spectacolului, trad. Marin MălaicuHondari, București, Humanitas, 2018.

Martel, Frédéric, Mainstream. La culture qui plait à tout le monde, Paris, Flammarion Lettres, 2010.

Martel, Frédéric, Mainstream. Enquette sur la guerre globale de la culture et des médias, Paris, Flammarion (Champs. Actuel), 2011.

McLuhan, Marshall, Galaxia Gutenberg. Omul și era tiparului, cuvânt înainte Victor Ernest Mașek, traducere de I. și P. Năvodaru, București, Editura Politică, 1975.

Lehman, Hans-Thies Teatrul postdramatic, trad. Victor Scoradeț, București, UNITEXT, 2009.

Pavis, Patrice, „Definitions 1-5“, în: Theatre at the Crossroads of Culture, London and New York, Routledge, 2001.

Sorescu, Marin, moto de capitol la: Viziunea vizuinii (Roman într-o doară), București, Albatros, 1982.

Sorescu, Marin, Drumul, prefață de Mircea Scarlat și notă biobibliografică de Virgina Sorescu, București, Editura Minerva, 1984.

Stamatoiu, Cristian, „Preliminarii exacte pentru orice opinie fie ea despre teatrul românesc de azi“, Dosar-anchetă „Teatrul românesc, azi“, revista Vatra, 1/2 2020, pp. 73-77.

Stamatoiu, Cristian, Configurarea reflexului antropologic al spectacolului (Curs al istoriei teatrului prin mentalul colectiv contiguu), Cluj-Napoca, Editura „Școala Ardeleană“, 2022.

Steiner, George, En el castillo de Barba Azul. Aproximation a un nuevo concepto de cultura, Barcelona, Editorial Gedisa, 2006.

Toffler, Alvin și Heidi, Război – antirăzboi, București, Antet, 1995.

Published

19.12.2024

How to Cite

Stamatoiu, C. (2024) “Căile teatrului față cu tehnologia A.(Z)I. (Proiecție distopică de antropologie cultural-teatrală)”, Theatrical Research, 5(2 (10), pp. 55–74. doi: 10.46522/CT.2024.02.03.

Issue

Section

Articles