Ion Manolescu, între „strigoi“ și Artist al Poporului. Imaginea artistului ca metaforă a societății sale

Main Article Content

Maria Manolescu-Borșa

Abstract

Ion Manolescu, Between „Ghost“ and People`s Artist. The Image of the Artist as a Metaphor of His Society
Ion Manolescu, the cousin of my great-grandfather, was one of the most beloved Romanian actors between the two World Wars. Constantly living and working in precarity, he happily accepted what the Romanian comunist regime had to offer to him: a new, safe job at the National Theatre, and the best position an actor could have during those years: the title of People`s Artist, imported from URSS. In this article, I use the concept of „metaphor“ as developed in cognitive sciences by George Lakoff and Mark Johnson, to see how the actor that played for the first time in Interwar Romania a praised Osvald Alving („Ghosts“, by Henrik Ibsen), came to play, at the beginning of Romanian communist regime, a sad Gloucester in a sad and compromising production of „King Lear“.

Article Details

How to Cite
Manolescu-Borșa, M. (2021) “Ion Manolescu, între „strigoi“ și Artist al Poporului. Imaginea artistului ca metaforă a societății sale”, Symbolon, 21(2 (39), pp. 75-82. Available at: http://uartpress.ro/journals/index.php/symbolon/article/view/296 (Accessed: 7October2022).
Section
Articles

References

BUMBEȘTI, Victor, „Remedii“, în Teatrul, nr.2/1957, pp. 49-52

CIULEI, Liviu, „Teatru și contemporaneitate“, Teatrul, nr. 7/1960, pp. 73-74

FUNDOIANU, Benjamin, „Ion Manolescu“ în Rampa, 14 mai 1920, p. 1, reprodusă în Benjamin, Fundoianu, Imagini și cărți, ediție de Vasile Teodorescu, București, Editura Minerva, 1980

GIDE, André, My Theater: Five Plays and an Essay, translated from the French by Jackson Mathews, New York: Alfred A. Knopf, 1952

LAKOFF, George, JOHNSON, Mark, Metaphors We Live By, Chicago and London: The University of Chicago Press, 1980

MANOLESCU, Ion, „Amintiri din teatru“, în Teatrul, nr. 8 /1957, pp. 39-51

MANOLESCU, Ion, Amintiri, București, Editura Meridiane, 1962

RUNCAN, Miruna, Teatru în diorame. Discursul criticii teatrale în comunism: Fluctuantul dezgheț, București: Tracus Arte, 2019

VARTIC, Ion, Ibsen și „Teatrul invizibil“: Preludii la o teorie a dramei, București: Editura Didactică și Pedagogică, R.A., 1995

SADOVA, Marietta, „În așteptare“, în Teatrul, nr.2/1957, pp. 47-49.