Facerea și desfacerea persoanei-colective liminale prin dans – „Toi, moi, Tituba‟, de Dorothée Munyaneza

Authors

  • Maria Manolescu-Borșa University of Arts Târgu-Mureș

DOI:

https://doi.org/10.46522/S.2025.01.11

Keywords:

Dorothée Munyaneza, Marise Condé, Elsa Dorlin

Abstract

The Making and Unmaking of the Liminal Collective-Person – „Toi, moi, Tituba‟, by Dorothée Munyaneza
I am the descendant of a shepherd male-witch whose practices were condemned by the community and whose descendants changed their place and name. I am interested in marginal existences and I use insights from the theory of the dramaturgy of liminality developed in my doctoral thesis, as well as insights from Elsa Dorlin's article and from writings by Silvia Federici and VK Preston to show the making of the witch – the making of the image of the cunning woman who uses her craft to do evil –, and then to show how Dorothée Munyaneza has succeeded in the dramaturgical act of (almost-magical) undoing of this image. “Toi, moi, Tituba” is the choreographic, dramaturgical and magical act by which Tituba, witch-slave-woman and liminal collective-person is unravelled, step by step, into the true, oppressed, sensual, gifted and luminous existences that have been hidden, intentionally or unintentionally, into her character.

References

CARLSON, Marvin, 2018, Performance: A Critical Introduction, ed. a III-a, Londra: Routledge

CONDÉ, Marise, 2021, Eu, Tituba, vrăjitoarea neagră din Salem, Iași: Editura Polirom

DAVIS, Angela, 1992, în prefața la Marise, Condé, I, Tituba, Black Witch from Salem, tradusă în engleză de Richard Philcox, New York: Ballantine Books, pp. ix-xi

DORLIN, Elsa, 2021, Me, You, Us: «I, Tituba» and the Ontology of the Trace, tradus în Engleză de Andreé Pettman, în Yale French Studies, No. 140, Maryse Condé, a Writer for Our Times, pp. 74-86.

FEDERICI, Silvia, 2004, Caliban and the Witch: women, the body and primitive accumulation, New York: Autonomedia

FREUD, Sigmund, 2017, Opere esențiale, vol.2, Interpretarea viselor, traducere din germană de Roxana Melnicu, notă asupra ediției de Raluca Hurduc, București: Trei

MALTAIS-BAYDA, Fabien, 2024, Refracting the Bodies That History Struggles to See / Review of Dorothée Munyaneza’s „Toi, moi, Tituba‟ [online] in ASAP/Review, [Accesat: 10.01.2025] Disponibil la https://asapjournal.com/ review/refracting-the-bodies-that-history-struggles-to-see-review-of-dorothee-munyanezas-toi-moi-tituba/ la

MANOLESCU, Maria, 2024, Dramaturgia liminalității: de la rescrierea ritualului la rescrierea piesei, Târgu-Mureș: UArt Press, 2024

MILLER, Arthur, 1948, Vrăjitoarele din Salem, traducerea Mihnea Gheorghiu și Alf Adania, București: Editura de Stat pentru Literatură și Artă

MILLER, Arthur, 2015. The Crucible, London: Penguin Books

PAVELESCU, Gheorghe, 1945, Cercetări asupra magiei la românii din Munții Apuseni, Editura Institutul Social Român

PAVELESCU, Gheorghe, 1944, Mana în folclorul românesc: contribuții pentru cunoașterea magicului, Sibiu

PRESTON, VK, 2018, Reproducing Witchcraft: Thou Shalt Not Perform a Witch to Live, TDR: The Drama Review 62, no. 1, pp. 143-159

RODRIGUEZ, Tiago, 2024, Rodriguez, Catarina și frumusețea de a ucide fasciști, în Teatru, traducere din limba portugheză de Ana Maria Mihăilescu, București: Editura Cheiron, pp. 99-153

SPECTACOL:

Toi, moi, Tituba de Dorothée Munyaneza, 2023. Tanz im August | Villa Elisabeth [vizionat 10.01.2025][ Dorothée Munyaneza – scenariu, coregrafie, interpretare]

WEBSITE-URI:

CENTRUL NAȚIONAL AL DANSULUI BUCUREȘTI, Toi, moi, Tituba [online] [Accesat 10.01.2025] Disponibil la: https://cndb.ro/new_events/toi-moi-tituba/

Dance Reflections by Van Cleef & Arpels, Toi, moi, Tituba [online] [Accesat 15.01.2025] Disponibil la: www.dancereflections-vancleefarpels.com/en/show/ toi-moi-tituba accesat la 15.01.2025

Salem Witch Trials [online] [Accesat 10.01.2025] Disponibil la: https://salem.lib. virginia.edu/n125.html

Published

03-12-2025

How to Cite

Manolescu-Borșa, M. (2025) “Facerea și desfacerea persoanei-colective liminale prin dans – „Toi, moi, Tituba‟, de Dorothée Munyaneza”, Symbolon, 26(1 (48), pp. 117–128. doi: 10.46522/S.2025.01.11.