Oṃ Namaḥ Śivāya.Valențele cosmologice, coregrafice și estetice ale ipostazierii zeului hindus Śiva ca Naṭarāja sau Domn al Dansului

Authors

  • Andrei-Călin Zamfirescu University of Arts Târgu-Mureș, Theatrical and Multimedia Research Institute

DOI:

https://doi.org/10.46522/S.2025.01.16

Keywords:

Śiva Naṭarāja, Hinduism, sacred dance, Tāṇḍava, Bharatanātyam

Abstract

Oṃ Namaḥ Śivāya. Intersections of Cosmology, Choreography and Aesthetics in the Iconographical Representation of the Hindu Deity Shiva as Naṭarāja or Lord of the Dance
When one considers the total spectrum of cosmological attributes which have been ascribed to the myriad forms of the Hindu deity Shiva over the course of several millennia, the methodological risks that necessarily preclude any scholarly attempt at an exhaustive, yet concise foray into the historical process of his emergence become all too apparent. Nevertheless, the present study aims to prove that such endeavours can yet yield a bountiful harvest, by way of initiating a comparative inquiry bent on highlighting the manifold spiritual traditions which have shaped one of Shiva’s most recognizable iconographic depictions – namely, that of Naṭarāja or Lord of the Dance. It is in this redoubtable icon, ostensibly as old as Indian civilization itself, that a plethora of metaphysical attributes pertaining to mythology, soteriology, aesthetics and choreography will harmonize with one another, giving shape to one of the symbolic paragons of Hindu thought and culture.

References

"AYYAR, C. V. Narayana, 1974. Origin and Early History of Śaivism in South India, Chennai: University of Madras Press.

BHARATA (Bharata Muni), 1951. The Nāṭyaśāstra. A Treatise on Hindu Dramaturgy and Histrionics, vol. I, traducere în limba engleză de Manomohan Ghosh, Calcutta: Asiatic Society of Bengal.

COOMARASWAMY, Ananda, 1952. The Dance of Shiva. Fourteen Indian Essays, Calcutta: Asia Publishing House.

CULIANU, Ioan Petru, 2004. Experienţe ale extazului. Extaz, ascensiune şi povestire vizionară din elenism pînă în Evul Mediu, traducere în limba română de Dan Petrescu, Iași: Polirom.

DANIÉLOU, Alain, 1992. Gods of Love and Ecstasy: The Traditions of Shiva and Dionysus, Vermont: Inner Traditions International.

ELIADE, Mircea, 1997. Șamanismul și tehnicile arhaice ale extazului, traducere în limba română de Cezar Baltag și Brîndușa Prelipceanu, București: Humanitas.

ELIADE, Mircea, 1993. Yoga. Nemurire și libertate, traducere în limba română de Walter Fotescu, București: Humanitas.

HUXLEY, Aldous, 1947. The Perennial Philosophy, London: Chatto & Windus.

JUNG, Carl Gustav, 2003. Arhetipurile și inconștientul colectiv, traducere în limba română de Daniela Ștefănescu și Vasile Dem. Zamfirescu, București: Editura Trei.

KALE, Pramod, 1974. The Theatric Universe (a Study of the Nāṭyaśāstra), Bombay: Sangam Press.

OESTERLEY, William Oscar Emil, 1923. The Sacred Dance. A Study in Comparative Folklore, Cambridge: Cambridge University Press.

OTTO, Rudolf 1996. Sacrul. Despre elementul irațional din ideea divinului și despre relația lui cu raționalul, traducere în limba română de Ioan Milea, Cluj-Napoca: Dacia.

SINGH, Upinder, 2009. A History of Ancient and Early Medieval India: From the Stone Age to the 12th Century, Delhi: Pearson India.

SIVARAMAMURTI, Calambur, 1974. Nataraja in Art, Thought and Literature, New Delhi: New Delhi National Museum.

SMITH, David, 1996. The Dance of Shiva. Religion, Art and Poetry in South India, Cambridge: Cambrige University Press.

ZIMMER, Heinrich, 1953. Philosophies of India, Londra: Routledge & Kegan Paul.

Published

03-12-2025

How to Cite

Zamfirescu, A.-C. (2025) “Oṃ Namaḥ Śivāya.Valențele cosmologice, coregrafice și estetice ale ipostazierii zeului hindus Śiva ca Naṭarāja sau Domn al Dansului”, Symbolon, 26(1 (48), pp. 175–196. doi: 10.46522/S.2025.01.16.