Mircea Eliade în dialog „prin timp“ cu Edward Gordon Craig și/sau „Teatrul Viitorului“ ca o „Fata Morgana“ (II)

Authors

  • Anca-Daniela Mihuț

DOI:

https://doi.org/10.46522/CT.2023.01.02

Keywords:

performance, laboratory, spiritual techniques

Abstract

Mircea Eliade in dialogue “through time” with Edward Gordon Craig and/or “Theatre of the Future” as a “Fata Morgana” (II)
"The Theatre of the Future” is a phrase present in the vast majority of theatrical theories that had the ambition to contribute to the renewed process of dramatic art at the beginning of the 20th century. Theoreticians and practitioners of the theatre wanted to restore the dignity of this art, redefining the condition and function of the actor, imagining the most effective ways of training him, promoting the emancipation of the stage director, seen as an indispensable factor of cohesion between spectacular elements; they redefined the framework and function of the performance that they imagined as an instrument of education, emancipation, even enlightenment and spiritual “salvation”, wanting also to liberate the theatrical creation from the submission to the dramatic author and the commercial servitude. If the first part of this article referred to the meeting, which, transcending time and space, put Mircea Eliade and Gordon Craig in a dialogue on the new dramaturgy and the experimental theatre, this second part brings into discussion their conception of the nature and aim of the theatre and about the ideal actor.

References

Acterian, Haig, Cealaltă parte a vieții noastre, Iași, Editura Institutul European, 1994.

Acterian, Haig, Dragoste și viață în lumea teatrului, București, Editura Arta grafică, 1994.

Aslan, Odette, L’acteur au XXème siècle. Évolution de la technique.

Problème d’éthique, Paris, Éditions Segheers, 1974.

Bablet, Denis, Edward Gordon Craig, Paris, Éditions L’Arche, 1962.

Barba, Eugenio, O canoe de hârtie. Tratat de antropologie teatrală, traducere din limba italiană și prefață de Liliana Alexandrescu, București, Editura Unitext, 2003.

Bharucha, Rustom, „A Collision of Culture“, în Asian Theatre Journal, Honolulu, University of Hawaii Press, vol. 1, nr. 1, primăvara 1984, pp. 1-20.

Berchtold, Alfred, Emile Jacques-Dalcroze et son temps, Lausanne, Éditions L’Âge d’Homme, 2000.

Bogdan, Lew, Stanislavski. Le roman théâtral du siècle. Moscou-New York: les bâtisseurs d’utopie, Saussan, Éditions de l’Entretemps, 1999.

Borie, Monique, Antonin Artaud. Teatrul și întoarcerea la origini. O abordare antropologică, în românește de Ileana Littera, București, Editura Unitext/Editura Polirom, 2004.

George Banu, „Grotowski sau lungul drum al nopții către zi“, în Jerzy Grotowski, Teatru și ritual. Scrieri esențiale, traducere din limba poloneză de Vasile Moga, Bucurerști, Nemira, 2014, pp. 47-48.

Borie, Monique, Fantoma sau Îndoiala teatrului, versiunea în limba română de Ileana Littera, București, Editura Unitext/Editura Polirom, 2007.

Coomaraswamy, Ananada, „Notes on Indian Dramatic Technique“, în The Mask: A Quarterly Journal of the Art of the Theatre, Florence, Arena Goldoni, vol. VI, nr. 2, oct. 1913, pp. 109130.

Coomaraswamy, Anananda, The Mirror of Gesture, London, Oxford University Press, 1917.

Craig, Edward Gordon, „Asia Europe America“, în The Mask, Florence, Arena Goldoni, vol. VIII, nr. 8, 1918, pp. 31-32.

Craig, Edward Gordon, Despre arta teatrului, traducere de Adina

Bardaș și Vasile V. Poenaru, prefață de Monique Borie și George Banu, București, Fundația Culturală „Camil Petrescu“, Revista Teatrul azi (supliment) / Editura Cheiron, 2012.

Culianu, Ioan Petru, Studii românești, vol. II: Soarele și luna. Otrăvurile admirației, traduceri de Maria-Magdalena Anghelescu, Corina Popescu și Dan Petrescu, Iași, Editura Polirom, 2009.

Duncan, Isadora, Viața mea, traducere de Geo Dumitrescu și Ben Corlaciu, București, Editura Inedit C.M. și Editex, 1993.

Dusigne, Jean-François, Le Théâtre d’Art, aventure européenne du XXe siècle, Paris, Éditions théâtrales, 1995.

Duvillier, Marc, „The Mask de Edward Gordon Craig: de la mise en scène de l’espace scénique à celle de la politique“, în Revues modernistes, revues engagée (1900-1939), Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2011, http://www.openedition.org/6540.

Eliade, Mircea, India. Texte inedite, București, Editura ICAR, 1992.

Eliade, Mircea, Încercarea labirintului. Convorbiri cu Claude-Henri Rocquet, București, Editura Humanitas, 2007.

Eliade, Mircea, Jurnal, vol. I (1941-1969), ediție îngrijită de Mircea Handoca, București, Editura Humanitas, 1993.

Eliade, Mircea, Jurnal, vol. II (1970-1985), ediție îngrijită de Mircea Handoca, București, Editura Humanitas, 1993.

Eliade, Mircea, Noaptea de Sânziene, vol. I-II, prefața [de] Angelo Mitchievici, București, Editura Litera Internațional, 2010.

Eliade, Mircea, Proza fantastică, vol. IV-V, București, Editura Fundației Culturale Române, 1992.

Giret, Noëlle, Georges Pitoëff le régisseur idéal, anthologie des textes de Georges Pitoëff, par Noëlle Giret, cu un cuvânt înainte de

Jean Cocteau, o prezentare de Noëlle Guibert și o introducere de Noëlle Giret, Paris, Éditions Actes Sud, 2001.

Goury, Jean, C’est l’opéra qu’on assassine! La mise en scène en question, Paris, Éditions L’Harmattan, 2007.

Grotowski, Jerzy, Teatru și ritual. Scrieri esențiale, traducere din limba poloneză [de] Vasile Moga, București, Editura Nemira, 2014.

Le Bœuf, Patrick, „Gordon Craigs Self- Contradictions“, în Brazilian Journal on Presence Studies, Porto Alegre, vol. 4, nr. 3, sept.-dec. 2014, pp. 401-424.

Lemny, Doina, Lizica Codreanu, o dansatoare româncă în avangarda pariziană, București, Editura Vellant, 2012.

Lugné-Poe, Aurélien, La Parade. Le Sot du Tremplin, I, Paris, Édi- tions Gallimard, 1930.

Papini, Giovanni, Gog, traducerea din limba italiană de Ileana Zara, Iași, Editura Polirom, 2012.

Petrescu, Camil, Modalitatea estetică a teatrului, București, Editura enciclopedică română, 1971.

Pop, Ion (coord.), Dicționar analitic de opere literare românești, vol. II, Cluj-Napoca, Editura Casa Cărții de Știință, 2007.

Ribeiro, Almir, „A Dialogue on the Banks of the Ganges: Gordon Craig and Ananada Coomaraswamy“, în Brazilian Journal on Presence Studies, Porto Alegre, vol. 44, nr. 3, sept.-dec. 2014, pp. 463-485.

Stanca, Radu, Aquarium, selecţia textelor şi cuvânt înainte de Ion Vartic, ediţie îngrijită de Marta Petreu, Cluj-Napoca, Biblioteca Apostrof, 2000.

Waille, Franck, „Corps, Arts et Spiritualité chez François Delsarte (1811-1871) : une dynamique d’éducation somatique expressive“, în Cena, Porto Alegre, nr. 24, ian.-apr. 2018, pp. 20-36, http:// seer.ufrgs.br/cena.

Warnet, Jean-Manuel, „L’école de l’Arena Goldoni, ou la difficile invention d’un laboratoire“ în L’Annuaire théâtral, nr. 37, 2005, pp. 45-64.

Zamfirescu, George Mihail, Mărturii în contemporaneitate, București, Fundația pentru Literatură și Artă „Regele Carol II“, 1938.

Published

11.09.2023

How to Cite

Mihuț, A.-D. (2023) “Mircea Eliade în dialog „prin timp“ cu Edward Gordon Craig și/sau „Teatrul Viitorului“ ca o „Fata Morgana“ (II)”, Theatrical Research, 4(1 (7), pp. 18–40. doi: 10.46522/CT.2023.01.02.

Issue

Section

Articles