Resurecția Antigonei

Authors

  • Radu Pocovnicu

DOI:

https://doi.org/10.46522/CT.2024.01.06

Keywords:

Antigone, war, ethics, theatricality, narratives

Abstract

The Resurrection of Antigone
It is said that some works never die, through their meanings and validity, through the actuality of there depiction of a humanity which remains, now and always, the same. If so, then Antigone is one of the most suitable choices. Both through the general human attitude that the paradigmatic conflict of the tragic depicts – where “both sides of the opposition, considered for themselves, are justified, while on the other hand each of them can realize the true positive content of the goal and its character only by denying and harming the other side”, as Hegel states in Lectures on Aesthetics -, as well as by the necessity of an answer to a problem beyond the artistic field, in our very current existence: namely, war. From this point of view, re-reading Antigone in the key of a contemporary perspective could give us the opportunity to confirm the values and actuality of the ancient Greek dramatist. But not only that. In a way it is like opening a Pandora’s Box, one originating in ancient Greece. Besides the fact that it had laid the foundations for the debate about the morality of the city and the individual`s “despair” of ethical origin, it seems that it also deals in an exhaustive manner with the topic and implications of war – a radical event of the city, which enshrines a very specific relationship in history, both at individual and at state levels, and which arises from the discursive mediation of a narrative that is also our object of study.

References

Arendt, Hannah, Între trecut și viitor, traducere de Louis Rinaldo Ulrich, București, Editura Antet, 1998.

Arendt, Hannah, Condiția umană, traducere de Claudiu Vereș și Gabriel Chindea, Cluj-Napoca, Editura Casa Cărții de Știință, 2007. Aristotel, Poetica, traducere de D.M. Pippidi, București, Editura Științifică, 1957.

Băleanu, Andrei, Teatrul furiei și violenței, București, Editura pentru Literatură Universală, 1967.

Berlogea, Ileana, Istoria teatrului universal, vol. 1, București, Editura Didactică și Pedagogică, 1981.

Boal, Augusto, Teatrul oprimaților și alte poetici politice, traducere de Georgiana Bărbulescu, prefață de George Banu, București, Editura Nemira, 2017.

Butler, Judith, Cadre de război – Figurile umanului și politicile sufe-rinței, traducere de Lelia Marcău, Cluj-Napoca, Editura Casa Cărții de Știință, 2014.

Cântec, Oltița, Sub vremuri – Teatru și conflict, Iași, Editura Junimea, 2022.

Crișan, Sorin, Teatru și cunoaștere, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2008.

Eliade, Mircea, Ifigenia, [s.l.], Editura Cartea Pribegiei, 1951. Eschil, Rugătoarele, Perșii, Șapte contra Tebei, Prometeu înlănțuit,

traducere, prefață și note de Alexandru Miran, București, Editura Univers, 1982.

Eschil, Orestia, traducere, prefață și note de Alexandru Miran București, Editura Univers, 1979.

Euripide, Teatru complet, traducere, prefață, note și comentarii de Alexandru Miran, Editura Gunivas Arc, Chișinău, 2004.

Frankl, Viktor, Dumnezeul neștiut, traducere de Ioana Brigle, București, Editura Trei, 2021.

Gardner, Patrick, Kierkegaard, traducere de Laurențiu Ștefan-Scalat, București, Editura Humanitas, 1997.

Habermas, Jürgen, Discursul filosofic al modernității – 12 prelegeri, traducere de Gilbert V. Lepădatu, Ionel Zamfir, Marius Stan, studiu introductiv Andrei Marga, București, Editura All, 2002.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Despre artă și poezie, traducere, selecție și note de Ion Ianoși, București, Editura Minerva, 1979. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Prelegeri de estetică, traducere de D.D. Roșca, București, Editura Academiei RSR, 1966.

Heraclit, [Texte Filosofice], traducerea textelor de H. Mihăescu, studiu introductiv de Miron Constantinescu, București, Editura de Stat, 1950.

Kierkegaard, Søren, Frică și cutremurare, traducere de Adrian Arsinevici, București, Editura Humanitas, 2005.

Leahy, A. Richard, The theatre as an examination a power: combining political theory and theatre history, New-Yotk, Union College – Digital works, 2008.

Lescot, David, Dramaturgies de la guerre, Belval, Éditions Circé, 2001. MacMilan, Margaret, Războiul – Cum ne-au modelat conflictele, tra-

ducere de Smaranda Câmpeanu, București, Editura Trei, 2022.

Published

22.11.2024

How to Cite

Pocovnicu, R. (2024) “Resurecția Antigonei”, Theatrical Research, 5(1 (9), pp. 103–123. doi: 10.46522/CT.2024.01.06.

Issue

Section

Articles