Cuvântul rostit de actor

Idei care emoționează

Authors

  • Cătălina-Elena Mihăilă

DOI:

https://doi.org/10.46522/CT.2021.02.02

Keywords:

phrase, inner laboratory

Abstract

The word spoken by the actor on stage can be caught beyond the beauty, clarity, precision of the soundtrack. We thus discover its deepness, the essence of the logos that convey ideas and emotions. Therefore, it cuts the verbal instrument's thought and soul and forms a connection between the inner universes belonging to the artist and the spectator. We are talking about a word born from a necessity and which acquires the quality of being organic, invading the inside of the receiver.

References

Benveniste, Emile, Problèmes de linguistique générale, Paris, Éditions Gallimard, 1966.

Covătariu, Valeria, Cuvânt despre cuvânt, Târgu Mureș, Editura Casa de editură Mureș, 1996.

Detienne, Marcel, Stăpânitorii de adevăr în Grecia Antică, Editura Symposion, 1996.

Dutton, Kevin, Arta manipulării, București, Editura Globo, 2019.

Frânculescu, Mircea, Retorica românească. Antologie, București, Editura Minerva, 1980.

Malmberg, Bertil, Signes et symboles, Paris, Editura Picard, 1977.

Moisescu, Vasile, Lectura artistică și recitarea, București, Editura Comitetul de stat pentru cultură și artă. Casa cen-trală a creației populare, 1967.

Toboșaru, Ion, Principii generale de estetică, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1978.

Wald, Henri, Ideea vine vorbind, București, Editura Cartea Românească, 1983.

Wald, Henri, Puterea vorbirii, București, Editura Științifică și Enciclopedică, 1981.

Wald, Henri, Realitate și limbaj, București, Editura Academiei Republicii Socialiste, 1968.

Zarifopol, Paul, Pentru arta literară, vol. I, București, Editura Minerva, 1971.

Published

28.12.2021

How to Cite

Mihăilă, C.-E. (2021) “Cuvântul rostit de actor: Idei care emoționează”, Theatrical Research, 2(2 (4), pp. 39–63. doi: 10.46522/CT.2021.02.02.

Issue

Section

Articles