Trupul cuvântului rostit. De la aer la forma sonoră
DOI:
https://doi.org/10.46522/CT.2024.01.03Keywords:
spoken word, air, artistic breath, voice, voice impostureAbstract
The Body of the Spoken Word. From air to sound form
I often tell young actors or future artists that it is necessary to be aware of the phonation process and to have control over it, even if in everyday life we speak without paying attention to breathing or vocalization. Thus, the dramatic artist must change his type of breathing and be able to breathe consciously and in a controled manner, to know his voice and its qualities with which he can paint countless logical or affective nuances and to understand how the word is produced.
References
Chubuk, Ivana, Puterea actorului, traducere din limba engleză de Irma Margareta Nistor, București, Editura Quality Books, 2007. Covătariu, Valeria, „Vocea, vorbirea, dicțiunea pentru actori și redactori din mass-media“, în Studii teatrale, nr. 4, 2003.
Dima, Cella, De la vorbire la elocință, București, Editura Albatros, 1982.
Ivanov, Carmen, Șase sași în șase saci. Manual de dicție, București, Editura Favorit, 2015.
Mamet, David, Teatrul, traducere de Monica Botez, București, Editura Curtea Veche, 2013.
Moisescu, Vasile Lectura artistică și recitarea, București, Editura Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă / Casa Centrală a Creației Populare, 1967.
Stan, Sandina, Tehnica vorbii scenice, București, Editura Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă / Casa Centrală a Creației Populare, 1967.
Stanislavski, Konstantin Sergheevici, Munca actorului cu sine însuși în procesul creator de întruchipare, partea a II-a, în româ-nește de Lucia Demetrius și Sonia Filip, București, Editura de stat pentru literatură și artă, 1995.
Ștefănescu Eusebiu, Retorica limbajului scenic. Magul captiv, Prahova, Editura Antet, 2003.