Chekhov's "The Seagull" and Freud's Mechanisms of Dream-Work

Authors

  • Manolescu Borșa Maria

DOI:

https://doi.org/10.46522/CT.2022.01-02.06

Keywords:

the dramaturgy of liminality

Abstract

This paper analyses Chekhov’s "The Seagull" from the perspective of liminality, a term borrowed from Arnold van Gennep that Victor Turner, together with Richard Schechner, consecrated both in anthropology and Performing Studies during the sixties and seventies. While the whole thesis aims to reframe the concept of liminality in the context of Drama Studies and test its efficacity in playwrighting, this section analyses how the four factors of dream-work discovered by Sigmund Freud (condensation, displacement, visual quality and secondary revision) could become an instrument for the playwright interested in dramatising the liminal phases of individual characters or groups, and, more specifically, how Freud’s four factors of dream creation are put to work in Chekhov’s "The Seagull".

References

Cehov, Anton Pavlovici, O viață în scrisori: Corespondență (1879-1890), ediție îngrijită, traducere din limba rusă, note, comenta-rii și prefață de Sorina Bălănescu, Iași, Editura Polirom, 2018.

Cehov, Anton Pavlovici, Pescărușul, traducerea și adaptarea Maria Dinescu și Andrei Șerban, Editura LiterNet 2007.

Freud, Sigmund, Opere esențiale, vol. 10: Eseuri de psihanaliză aplicată, traducere din germană și note introductive Vasile Dem. Zamfirescu, notă asupra ediției de Raluca Hurduc, București, Editura Trei, 2017.

Freud, Sigmund, Opere esențiale, vol. 2: Interpretarea viselor, tradu-cere din germană Roxana Melnicu, notă asupra ediției Raluca Hurduc, București, Editura Trei, 2017.

Gilman, Richard, The Making of Modern Drama: A Study of Büchner, Ibsen, Strindberg, Chekov, Pirandello, Brecht, Beckett, Handke, New York, Farrar, Straus and Giroux, 1974.

Gottschall, Jonathan, Animalul povestitor. Cum ne fac poveș-tile oameni, traducere de Smaranda Nistor, București, Editura Vellant, 2019.

Jackson, Robert Louis, „The Seagull: the Empty Well, the Dry Lake, and the Cold Cave“, în Robert Louis Jackson (Coord.), Chekhov: A Collection of Critical Essays, Twentieth Century Views, Englewood Cliffs, Prentice Hall, 1967.

Lakoff, George, How Unconscious Metaphorical Thought Shapes Dreams, University of California, 1997, accesat la data de 9 septembrie 2020, la https://escholarship.org/uc/item/5f85g4bf.

Pamuk, Orhan, Romancierul naiv și sentimental, traducere din limba engleză Rebeca Turcuș, București, Editura Polirom, 2010. Rank, Otto, „Dreams and Poetry“, în Marinelli, Lydia; Mayer, Andreas, Dreaming by the Book, translated by Susan Fairfield, New York, Other Press, 2003.

Troyat, Henri, Cehov, traducere de Marina Vazaca, Iași, Editura Polirom, 2021.

Turner, Victor, The Forest of Symbols. Aspects of Ndembu Ritual, Ithaca and London, Cornell University Press, 1986.

Wilson, Edward O., Originile creativității umane, traducere din englezăde Elena Drăgușin-Richard, București, Editura Humanitas, 2017.

Zittoun, Tania; Gillespie, Alex, Imagination in Human and Cultural Development, London and New York, Routledge, 2016.

Published

2022-09-11

How to Cite

Maria, M. B. (2022) “Chekhov’s ‘The Seagull’ and Freud’s Mechanisms of Dream-Work”, Theatrical Research, 3(1-2 (5-6), pp. 113–131. doi: 10.46522/CT.2022.01-02.06.

Issue

Section

Articles