„Scara lui Iacob“ și rostirea scenică
DOI:
https://doi.org/10.46522/CT.2021.01.03Cuvinte cheie:
theatre, theurgyRezumat
Jacob’s Ladder and Scenic Discourse
Artistic creation (dramatic creation, by choice) restores a path between the everyday life and the celestial one, owing to the fact that it is caught between manifestations of the material and those of the ephemeral. Dramatic creation actually wears itself to a shadow while it ascends and descends “Jacob’s Ladder”, with backwards-and-forward movements. Thus, the theatre itself acquires a “theurgic” particularity as it magically materializes aspects of the spiritual world. On the one hand, it appeals to the discourse of the imaginary and, on the other hand, it calls down its shapes, which, according to Henry Corbin, could be seen within a utopian world that resides outside the human being.
Referințe
Grotowski, Jerzy, Spre un teatru sărac, traducere de George Banu și Mirella Nedelci-Pătureanu, prefața de Peter Brook, postfață de George Banu, București, Editura Unitext, 1998.
Petrescu, Camil, Modalitatea estetică a teatrului, București, Fundația pentru Literatură și Artă „Regele Carol II“, 1937.
Corbin, Henry, Mundus imaginalis or the imaginal and the imaginary, Ipswich, Golgonooza Press, 1976.
Pleșu, Andrei, Despre îngeri, București, Editura Humanitas, 2003.
Artaud, Antonin, „Teatrul și cultura“, in: Teatrul și dublul său, urmat de Teatrul lui Séraphin și de Alte texte despre teatru, în românește de Voichița Sasu și Diana Tihu-Suciu, postfață și selecția textelor de Ion Vartic, ediție îngrijită de Marian Papahagi, Cluj-Napoca, Editura