Mircea Eliade în dialog „prin timp“ cu Edward Gordon Craig și/sau „Teatrul Viitorului“ ca o „Fata Morgana“

Autori

  • Anca-Daniela Mihuț

DOI:

https://doi.org/10.46522/CT.2022.01-02.02

Cuvinte cheie:

laboratory

Rezumat

“The Theatre of the Future” is a notion present in the vast majority of theatrical theories that had the ambition to contribute to the renewal process of dramatic art, at the beginning of the 20th century. Theoreticians and practitioners of the theater wanted to restore the dignity of this art, redefining the condition and function of the actor, imagining the most effective ways of training him, promoting the emancipation of the stage director, seen as an indispensable factor of cohesion between spectacular elements; they redefined the framework and function of the performance that they imagined as an instrument of education, emancipation, even enlightenment and spiritual “salvation”, wanting also to liberate the theatrical creation from the submission to the dramatic author and to the commercial servitude.

Referințe

Acterian, Haig, Cealaltă parte a vieții noastre, Iași, Institutul European, 1994.

Acterian, Haig, Dragoste și viață în lumea teatrului, București, Editura Arta grafică, 1994.

Aslan, Odette, L’acteur au XXème siècle. Évolution de la technique.Problème d’éthique, Paris, Éditions Segheers, 1974. Bablet, Denis, Edward Gordon Craig, Paris, L’Arche, 1962.

Berchtold, Alfred, Emile Jacques-Dalcroze et son temps, Lausanne, Paris, L’Âge d’Homme, 2000.

Coomaraswamy, Ananda, „Notes on Indian Dramatic Techniques“, în The Mask, vol. VI, nr. 2, 1913, pp. 109-130.

Craig, Edward Gordon, Despre arta teatrului, traducere de Adina Bardaș și Vasile V. Poenaru, prefață de Monique Borie și George Banu, București, Fundația Culturală „Camil Petrescu“, Teatrul azi (supliment), Editura Cheiron, 2012.

Culianu, Ioan Petru, Studii românești vol. II: Soarele și luna. Otrăvurile admirației, traduceri de Maria-Magdalena Anghelescu, Corina Popescu și Dan Petrescu, Iași, Editura Polirom, 2009.

Duncan, Isadora, Viața mea, traducere de Geo Dumitrescu și Ben Corlaciu, București, Editura Inedit C.M. și Editex, 1993.

Duvillier, Marc, „The Mask de Edward Gordon Craig: de la mise en scène de l’espace scénique à celle de la politique“, 2011, http://www.openedition.org/6540.

Eliade, Mircea, Încercarea labirintului. Convorbiri cu Claude-Henri Rocquet, București, Editura Humanitas, 2007.

Eliade, Mircea, Jurnal, vol. I (1941-1969), ediție îngrijită de Mircea Handoca, București, Editura Humanitas, 1993.

Eliade, Mircea, Jurnal, vol. II (1970-1985), ediție îngrijită de Mircea Handoca, București, Editura Humanitas, 1993.

Eliade, Mircea, Proza fantastică, vol. IV, București, Editura Fundației Culturale Române, 1992.

Eliade, Mircea, Proza fantastică, vol. V, București, Editura Fundației Culturale Române, 1992.

Eliade, Mircea, Texte inedite, București, Editura ICAR, 1992.

Gauthier, Benoît, Édition critique des manuscrits de François Delsarte et examen de leur pertinence épistémologique dans la formation d’un corps scénique moderne, travail présenté comme exigence partielle du doctorat en Études et Pratiques des Arts, vol. III, Université du Québec à Montréal, 2011, https://archipel.uqam. ca/7835/3/D2257-3.pdf.

Giret, Noëlle, Georges Pitoëff le régisseur idéal. Anthologie des textes de Georges Pitoëff, cu un cuvânt înainte de Jean Cocteau, o prezen-tare de Noëlle Guibert, Paris, Éditions Actes Sud, 2001.

Jaques-Dalcroze, Émile, Méthode Jaques-Dalcroze. La Rythmique, Enseigmenemt pour le Développement de l’Instinct rythmique et métrique, du sens de l’Harmonie plastique et de l’Equilibre des mou-vements, et pour la Régularisation des habitudes motrices, vol. I-II, Lausanne, Jobin & Cie, Éditeurs, 1916/1918.

Jaques-Dalcroze, Émile, Méthode Jaques-Dalcroze. La Rythmique, la plastique animée et la danse. Préface aux exercices de Plastique animée, un volume important avec musique de E. Jaques-Dal-croze, dessins de Paulet Thévenaz, Artus et Angst et photogra-phies de Boissonnas, Lausanne, Jobin & Cie, Éditeurs, 1916.

Lemny, Doina, Lizica Codreanu, o dansatoare româncă în avangarda pariziană, București, Editura Vellant, 2012.

Lugné-Poe, La Parade, Le Sot du Tremplin I, Paris, Éditions Gallimard, 1930.

Petrescu, Camil, Modalitatea estetică a teatrului, București, Editura enciclopedică română, 1971.

Stanca, Radu, Aquarium, selecţia textelor şi cuvânt înainte de Ion Vartic, ediţie îngrijită de Marta Petreu, Cluj-Napoca, Biblioteca Apostrof, 2000.

Vartic, Ion, „Noaptea de sânziene, I-II“, în Ion Pop (coord.), Dicțio-nar analitic de opere literare românești, vol. II, Cluj-Napoca, Edi-tura Casa Cărții de Știință, 2007.

Waille, Franck, Corps, „Arts et Spiritualité chez François Delsarte (1811-1871) : une dynamique d’éducation somatique expressive“, în Cena, Porto Alegre, n. 24, p. 20-36, jan./abr. 2018, disponível em: http://seer.ufrgs.br/cena.

Warnet, Jean-Manuel, „L’école de l’Arena Goldoni, ou la difficile invention d’un laboratoire“, în L’Annuaire théâtral, (37), 2005, pp. 45-64.

Zamfirescu, George Mihail, Mărturii în contemporaneitate, Bucu-rești, Fundația pentru Literatură și Artă „Regele Carol II“, 1938.

Descărcări

Publicat

2022-09-11

Cum cităm

Mihuț, A.-D. (2022) „Mircea Eliade în dialog „prin timp“ cu Edward Gordon Craig și/sau „Teatrul Viitorului“ ca o „Fata Morgana“”, Cercetări teatrale, 3(1-2 (5-6), pp. 31–51. doi: 10.46522/CT.2022.01-02.02.

Număr

Secțiune

Articole