Impactul inteligenței artificiale în educația muzicală și artele spectacolului

Authors

  • Elena Marinova

Keywords:

artificial intelligence, musical education, performing arts, creativity, innovation

Abstract

The Impact of Artificial Intelligence on Musical Education and Performing Arts
The rapid progress of new technologies has facilitated the implementation of human intelligence in a computerized framework with the aim of imitating human behaviour. One of the essential characteristics of artificial intelligence is continuous learning, based on external stimuli and information collected from the environment. Artificial intelligence analyzes the surrounding reality and acts accordingly, without the need for human help or assistance. In this sense, new intelligent technologies have a strong impact in various fields and related sciences: education, medicine, computer science, mathematics, cognitive psychology, theatre and performing arts, law, and entrepreneurship. Artificial intelligence, at the intersection of education, music and the performing arts, involves elements of creativity and innovation. In recent decades, many artists have introduced computer technology into performances and thus created an interactive environment, where spectators are able to explore narrative experiences, correlated with algorithms and mathematical structures. The frequent use of artificial intelligence applications in musical education classes and theatre performances is swiftly becoming a necessity for the expression of new ideas and artistic connections.

References

CIOBANU, Ceslav și CAPSÎZU Valeriu, 2020. Inteligenta artificială–o nouă etapă în dezvoltare, Problemele socioeconomice ale Republicii Moldova: reflecții, sugestii. Vol. 5., 37-46

FRANKISH, Keith și WILLIAM Ramsey M eds., 2014. The Cambridge handbook of artificial intelligence. Cambridge University Press, p.39

GASNAŞ Ala, GLOBA Angela, 2023. Rolul inteligenței artificiale în educație, Acta et commentationes (Ştiinţe ale Educaţiei) 32.2, pp. 46-57.

LÓPEZ DE MÁNTARAS, Ramon, 2016. Artificial intelligence and the arts: Toward computational creativity.[Accesat 02.05.2024]. Disponibil la: file:///C:/Users/elena/Downloads/FBBVA_TNS(2016)_100-25%20(1).pdf

MAITI, Abhik, 2024. From Strings to Sensors: Movement Representation in AI Theatre. Moveable Type, 15.1., pp.89-99

MUNTEAN, Loredana, 2013. Noi tehnologii în educaţia muzicală, Cluj- Napoca: Editura Media Musica

STERIAN, Smaranda, 2020. Hiperconvergenţa artelor spectacolului, Concept, 20.1,pp. 16-21. [Accesat 02.05.2024]. Disponibil la: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=950762

PAȘCA, Eugenia Maria, 2014. Creaţie şi creativitate muzicală mediată de IT, Tehnologii Informatice și de Comunicație în Domeniul Muzical nr. 5.2 , p.37

POP SÂRB Diana, 2017. Muzică și tehnologie-dualism funcțional pentru educația muzicală. Enchanted learning-Musical instruments. Tehnologii informatice şi de comunicaţii în domeniul muzical, 8.2, pp. 29-42.

ROȘCA, Aida, 2014. Modalități de implementare a noilor tehnologii în domeniile programei educației muzicale, în Tehnologii informatice şi de comunicaţii în domeniul muzical nr.1, , p.31-38

SHI, Yanmo, 2023. The Role and Value of Artificial Intelligence in Contemporary Music Education, 2nd International Conference on Information System, Computing and Educational Technology (ICISCET 2023)

SOVHYRA, Tetiana, et al., 2023. The Problem of Introduction of Digital Technologies in the Performing Arts, ACM Journal on Computing and Cultural Heritage, 16.1, pp. 1-8.

TUDOR, Ioan, 2023. Comunicarea prin imagine în era tehnologiei digitale, Analele Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi. Fascicula XXV, CercetARTE/The Annals of” Dunarea de Jos” of Galati. Fascicle XXV, ARTSResearch 18, pp 26-36.

Published

23-07-2024

How to Cite

Marinova, E. (2024) “Impactul inteligenței artificiale în educația muzicală și artele spectacolului”, Symbolon, 25(1 (46), pp. 99–105. Available at: http://uartpress.ro/journals/index.php/symbolon/article/view/505 (Accessed: 4 December 2024).