Mircea Săucan — Secretul cel mai bine păzit din cinematografia românească a anilor ’60-’80

Authors

  • Marian Sorin Rădulescu

DOI:

https://doi.org/10.46522/S.2022.01.8

Keywords:

poetic visuals, experimental cinema

Abstract

Mircea Săucan — The Best-Kept Secret of Romanian Cinema in the 1960’s-1980’s
Mircea Săucan, one of the most atypical figures of Romanian narrative cinema, is yet to be unveiled. He only directed a few full-length features which were either banned or isolated from the rest of the films produced at the time. “When Spring Is Hot” (190) was one of the first Romanian movies to challenge propaganda clichés. Its poetic visuals had but one rival in Romanian cinema: “The Mist Is Lifting” (1958) by Iulian Mihu and Manole Marcus. “The Endless Shore” (1963) was meant to depict the socialist transformation of agriculture in Dobrogea, South-Eastern Romania. It ended up as a non-narrative poem about the miracle of love. “Meanders” (1967) is “one of the most daring quests for a highly expressive cinematic language so far”, said film theorist George Littera. “Alert” (1967) caused a big scandal because Săucan twisted the original subject story into a poetic film essay. “100 Lei” (1973) depicts a young misfit, as a victim of an indifferent and merciless society. The movie premiered in a truncated version, with some additional scenes that were meant to replace the tragic ending of the main character with a soft, “positive” conclusion.

References

BLAGA, Iulia, 2003. Fantasme şi adevăruri. O carte cu Mircea Săucan, București: Editura Ha-sefer, în colecţia „Caiete culturale” a revistei Realitatea Evreiască. Cartea este disponibilă şi pe portalul Liternet.

CĂLIMAN, Călin, 1977. „Izvorul izvoarelor: omul şi omenia”, Magazin Estival Cinema.

CĂLIMAN, Călin, 1982. „Mircea Săucan: Un cineast cu formulă unică”, Almanah Cinema.

CĂLIMAN, Călin, 1985. „Dimineţile şi amiezile actualităţii”, Magazin Estival Cinema.

CĂLIMAN, Călin, 2017. Istoria filmului românesc 1897-2017, București: Editura Ideea Europea-nă.

DAMIAN, Horaţiu, „Rebel fără voie”. Mircea Săucan I, https://istoriafilmului.ro/articol/rebel-fara-voie/

DAMIAN, Horațiu, “Bolșevicul antisistem”. Mircea Săucan II, https://istoriafilmului.ro/articol/bolsevicul-antisistem/

HAVAŞ, Eva, 1982. „Parola e autenticitatea”, Cinema, 9.

FILIPPI, Gabriela, 2017. „Canonizarea lui Săucan”, în „Comori ascunse. Receptarea după 1989 a filmelor interzise în perioada comunistă”, Filmul tranziției (coordonatori: Andrei Gorzo, Gabriela Filippi), Bucureşti: Editura Tact.

ILIU, Victor, 1966. „Experimentul este necesar”, Cinema, 5.

LAZĂR, Ioan, 1982. Arta naraţiunii în filmul românesc. 50 de secvenţe antologice, București: Editura Meridiane.

ITTERA, George, 1976. Meandre, Cinema, 10.

LITTERA, George, 1969. „Simbolismul obiectelor”, Cinema, 9.

LITTERA, George, 1993. „Altă filă de jurnal”, Cinema, 1.

LITTERA, George, 2012. Pagini despre film, Bucureşti: UNATC Press.

LOVINESCU, Horia, 1972. „L-am scris cu plăcere”, Cinema, 6.

MĂNOIU, Alice, 1972. „Primul tur de manivelă — O sută de lei”, Cinema, 7.

MĂNOIU, Alice, 1979. „Meandre - Armonia contrapunctului”, Almanah Cinema.

MĂNOIU, Alice, 1981. „De 24 de ori pe secundă adevăr”, Magazin Estival Cinema.

MĂNOIU, Alice, 1988. „Bătălia pentru realism”, Almanah Cinema.

MIHĂILESCU, Magda, 2003. „Un artist bolnav de imagini”, Adevărul, 22 aprilie.

NICULA, Dinu-Ioan, 2019. „Hundert Lei”, în „Klassiker des rumanischen Films” (coord. Dana Duma, Stephan Krause, Anke Pfeifer), Schuren Verlag Marburg.

NUŢU, Dan, 1972. „Portret la două voci”, Cinema, 9.

NUŢU, Dan, „Preferam să stau cu spatele la cameră şi să alerg”, https://www.ziarulmetropolis.ro/dan-nutu-preferam-sa-stau-cu-spatele-la-camera-si-sa-alerg/

NUŢU, Dan, „Am murit după film toată copilăria”, https://www.hotnews.ro/stiri-film-7614117-video-interviu-dan-nutu-murit-dupa-film-toata-copilaria-rugam-dumnezeu-noptile-vad-capul-mare-stalpul-patria.htm

OLAH, Tiberiu, 1973. „Există o dramaturgie a imaginii, dar...”, Almanah Cinema.

OLAH, Tiberiu, 1980. „Nici cinema mut, nici muzică de concert”, Almanah Cinema.

OLAH, Tiberiu, 1982. „O muzică dincolo de cuvinte”, Almanah Cinema.

OPROIU, Ecaterina, 1973. „Suta de lei — Pseudonimul indiferenţei”, Cinema, 11.

PIVNICERU, Constantin, 2012. Amintiri din actualitate. 50 de ani de cinematografie în România, Bucureşti: Editura Tritonic.

POPESCU, Cristian Tudor, 2011. Filmul surd în România mută, Bucureşti: Editura Polirom.

POPESCU, Ioana, 1970. „Filmul-eseu”, Cinema, 9.

POTRA, Florian, 1968. Experiență şi speranță. Ecran românesc, București: Editura pentru litera-tură.

POTRA, Florian, 1975: Voci şi vocații cinematografice, București: Editura Meridiane.

RÎPEANU, Bujor T., 2004: Filmat în România vol. 1, Bucureşti: Editura Fundaţiei Pro.

RÎPEANU, Bujor T., 2005. Filmat în România vol. 2, București: Editura Fundaţiei Pro.

SAVA, Valerian, 1981. „Film experimental?! Da, film experimental!”, Magazin Estival Cinema.

SAVA, Valerian, 1993. „Mircea Săucan şi diluţia utopiei”, Noul Cinema, 8.

SAVA, Valerian, 1999. Istoria critică a filmului românesc contemporan, București: Editura Me-ridiane.

SĂUCAN, Mircea, 1964. „Anotimpuri — cronica sunetului”, Cinema, 7.

SĂUCAN, Mircea, 1964. „Simfonia bucuriei pe ecran”, Cinema, 10.

SĂUCAN, Mircea, 1969. „Faţă în faţă cu publicul”, Cinema, 6.

SĂUCAN, Mircea, 1986. „Pentru mine ei erau prinţii artei filmului”, interviu de Vera Făgădaru, Magazin Estival Cinema.

SĂUCAN, Mircea, 1998. „La mormântul prietenului meu”, Actualitatea Muzicală, 207, X.

SĂUCAN, Mircea, 2007. Colivia caută pasărea, București: Editura Institutului Cultural Român.

STEINHARDT, Nicolae, 2008. Jurnalul fericirii, Iași: Polirom.

STIOPUL, Savel, 1986. „Acea aură inconfundabilă a actorului cult”, Cinema, 3.

STIOPUL, Savel, 1991. „Mircea Săucan. Insolitul, dimensiune a culturii”, Noul Cinema, 8.

VIERU, Anatol, 1973. „Se poate şi mai simplu, dar...”, Almanah Cinema.

VODĂ, Eugenia, 2003. „Lupta cea mare a lui Mircea Săucan”, România literară, 17.

Published

2023-04-15

How to Cite

Rădulescu, M. S. (2023) “Mircea Săucan — Secretul cel mai bine păzit din cinematografia românească a anilor ’60-’80”, Symbolon, 23(1(42), pp. 101–109. doi: 10.46522/S.2022.01.8.