Întemeierea etică a spectacolului de teatru

Autori

  • Sabin Sabadoș

DOI:

https://doi.org/10.46522/CT.2021.02.06

Cuvinte cheie:

Kant

Rezumat

The Ethical Foundation of Theatre Performance
The way we interpret artistic creations - and especially theatrical ones - is about value judgments based on what the eye holds and the spirit embodies. If we accept the Kantian view that we have a world of things and a world of people - which will shed light on the relationship between aesthetics and ethics, between the work of art and human behavior, between beauty and attitudes - we can accept that the supreme value that governs us is the moral law, understood as a necessary and universal principle. In our work we will try to show that, on the one hand, the stage creation and its reception are based on rules and norms not arbitrary, but deeply rooted in the human being, on the other hand, that the theatrical work (more precisely, the theatre performance) tends to free itself from any constraints, seeking solutions “beyond good and evil”, but not to invalidate their validity, but to make a return, through knowledge and interpretation, a return to the bosom of ethics.

Referințe

"Platon, Republica, traducere de Dumitru Vanghelis, București, Editura Antet XX Press, [2014].

Platon, Dialoguri socratice. Lahes/ Lysis/ Charmides/ Hippias minor/

Euthyphron/ Apărarea lui Socrate/ Criton, traducere, studii introductive și note de Francisca Băltăceanu et. al., selecție și prefață de Gheorghe Pașcalău, ilustrații de Mihail Coșulețu, București, Editura Humanitas, 2015.

Maiorescu, Titu, Critice. 1866-1907, ediție completă, vol. I, București, Editura Minerva, 1915.

Anzieu, Didier, Psihanaliza travaliului creator, traducere din limba franceză și prefață de Bogdan Ghiu, București, Editura Trei, 2004.

Souriau, Etienne, „Du génie en philosophie“, în: Revue philosophique, tome CLXV, no. 2, apr.-jun. 1975, pp. 129-146.

Hume, David, A Treatise of Human Nature, reprinted from the original edition in three-volume, and edited, with an analytical index, by L.A. Selby-Bigge, Oxford, Clarendon Press, 1896.

Sabados, Sabin, Estetica și misterul frumosului, București, Editura Eikon, 2019.

Kant, Immanuel, Critica rațiunii pure, traducere de Nicolae Bagdasar și Elena Moisuc, ediția a III-a, îngrijită de Ilie Pârvu, Bucu-rești, Editura Univers Enciclopedic Gold, 2009.

Mermet, Rémi , „L’objet de l’art: Cassirer et Fiedler“, in: Recherches germaniques, no. 51, 2021, consultat la 26 ianuarie 2022. URL: http://journals.openedition.org/rg/7583; DOI: https://doi. org/10.4000/rg.7583."

Descărcări

Publicat

2021-12-28

Cum cităm

Sabadoș, S. (2021) „Întemeierea etică a spectacolului de teatru”, Cercetări teatrale, 2(2 (4), pp. 123–139. doi: 10.46522/CT.2021.02.06.

Număr

Secțiune

Articole