Volum

Autori

  • Raluca Blaga Universitatea de Arte din Târgu Mureș

DOI:

https://doi.org/10.46522/CT.2023.01.08

Cuvinte cheie:

martyr, Marius von Mayenburg, Theodor-Cristian Popescu, sensory representation, open work

Rezumat

Volume
This study centers upon Martyr, a Marius von Mayenburg play, staged in 2014 at the National Theatre in Târgu-Mureș by the Romanian theatre director Theodor-Cristian Popescu. Using specific artistic tools, the director manages to transform a closed play into an open work of art. The result can be classified as an efficient performance. Confronting this performance with the local theatrical environment, the result cannot be considered a cultural success.

Referințe

Aston, Elaine; O’Thomas, Mark, Royal Court International, London, Palgrave Macmillan, 2015.

Blaga, Lucian, Trilogia valorilor, București, Editura Humanitas, 2014.

Brădățan, Costică, A muri pentru o idee. Despre viața plină de primejdii a filozofilor, traducere din engleză de Vlad Russo, București, Editura Humanitas, 2018.

Eco, Umberto, Opera deschisă, traducere și prefață de Cornel Mihai Ionescu, Pitești, Editura Paralela 45, 2006.

Jung, Carl Gustav, Amintiri, vise și reflecții, traducere și notă de Da- niela Ștefănescu, București, Editura Humanitas, 2020.

Patapievici, Horia-Roman, De ce nu avem o piață a ideilor, București, Editura Humanitas, 2014.

Popescu, Marian, Scenele teatrului românesc 1945-2004. De la cenzură la libertate, București, Editura Unitext, 2004.

Articole

Cristea Grigorescu, Oana, „Martori sau martiri?“, în Observatorul cultural, nr. 716, 28 martie 2014, https://www.observatorcultural.ro/articol/teatru-martori-sau-martiri-2/

Groza, Claudiu, „Teatru extrem-contemporan“, în Tribuna, anul XIII, nr. 280, 1-15 mai 2014.

Morariu, Mircea, „Clar ca o teoremă, uman ca o poezie“, în Adevărul, 24 martie 2014, https://adevarul.ro/blogurile-adevarul/fotoclar-ca-o-teorema-uman-ca-o-poezie-1523260.html

Penciulescu, Radu, „Tentativă în definirea conceptului de teatru azi“, în Ateneu, anul VIII, nr. 2, februarie, 1971.

Penciulescu, Radu, „Expresivitatea scenică și eficiența ei“, în Teatrul, anul IV, noiembrie 1959.

Popovici, Iulia, „Niște martiri și un cîine la miez de noapte – Martiri și O poveste ciudată cu un câine la miezul nopții“, în Observatorul cultural, nr. 719, 17 aprilie 2014, https://www.observatorcultural.

ro/articol/teatru-niste-martiri-si-un-ciine-la-miez-de-noapte-2/.

Rîpan, Iulia, „Theodor-Cristian Popescu: Foarte rar fac ceva la care publicul să reacționeze cu efuziune imediată“, în Yorick, nr. 349, 21 februarie 2017, https://yorick.ro/theodor-cristian-popescu-foarte-rar-fac-ceva-la-care-publicul-sa-reactioneze-cu-efuziune-imediata/

Rusu, Mircea Sorin, „În centrul atenției: martiriul și manualul de biologie – Martiri“, în LiterNet, aprilie 2014, https://agenda. liternet.ro/articol/18066/Mircea-Sorin-Rusu/In-centrul-atentiei-martiriul-si-manualul-de-biologie-Martiri.html.

Schechner, Richard, „Approaches to Theory/Criticism“, în The Tulane Drama Review, vol. 10, nr. 4 (vara 1966).

Stoica, Oana, „Adolescentul Isus“, în Dilema Veche, nr. 529, 3-9 aprilie 2014, https://dilemaveche.ro/sectiune/la-zi-in-cultura/adolescentul-iisus-596975.html.

TEODORESCU, Crin, „Realitatea regiei“, în Contemporanul, anul XXI, nr. 21, 26 mai 1967.

Materiale video

Penciulescu, Radu, Lungul drum al textului spre scenă, Conferințele Teatrului Național on-line, pe canalul de YouTube al TNB, https://www.youtube.com/watch?v=ZhJr52LfhXU&t=5670s.

Manuscrise

Popescu, Theodor-Cristian, Teatru prin cunoaștere (teză de abilitare), Universitatea de Arte din Târgu Mureș, 2018.

Descărcări

Publicat

2023-09-11

Cum cităm

Blaga, R. (2023) „Volum”, Cercetări teatrale, 4(1 (7), pp. 133–156. doi: 10.46522/CT.2023.01.08.

Număr

Secțiune

Articole