„O revoluție care merge pe vârfuri”. De la Întâlnirea Școlilor de Teatru la reorientarea mediului academic după 1990
DOI:
https://doi.org/10.46522/S.2023.01.1Keywords:
Theatre History, Theatre Academic Education, Theatre Criticism, Cultural PoliciesAbstract
“A tiptoe revolution”. From the European Meeting of Theatre Schools and Academies to the change of the theatre education after 1990
After the 80s, an entire decade of crisis and chaos brought by Ceausescu’s politics of reducing the number of students and even the several domains of study in Theatre and Film Schools, the 90s witnessed not only the rebirth of the two traditional Universities in Bucharest and Targu Mureș, but also the emergence of many other new schools, public or private, in Cluj, Iasi, Timisoara, Sibiu, Craiova, Constanta, Galati etc. In this dynamic landscape, in 1993 opens at Targu Mures the European Meeting of Theatre Schools and Academies, as well as The International Festival of Young Professional Theatre in Sibiu. The paper follows the direct and indirect connections between the newborn international festivals dedicated to students and the evolution of academic theatre education in Romania.
References
BĂRBUȚĂ, Margareta, 1994. „Pedagogie și artă”, Teatrul azi, nr. 10-11-12, 1994, p. 12.
BOIANGIU, Magdalena, 1999, „Desprinderea de pluton”, Scena, nr. 10, 1999, p. 10.
COJAR, Ion, 1983 și 1984, „Inițiere în arta actorului”, Teatrul, publicat în serial între nr. 1, 1983 și nr. 8, 1984.
CONSTANTINESCU, Marina, 1994a „Prima Ediție a Festivalului internațional de teatru tânăr Sibiu”, România literară nr. 14, 1994, p. 4.
CONSTANTINESCU, Marina, 1994b. „Cuvântul bumerang”, România literară, nr. 37, 28 septembrie 1994.
COROIU, Irina, 1995. „Festivalul internațional de teatru tânăr profesionist Sibiu 95”, România literară, nr. 14-15, 1995, p. 20.
CRISTESCU, Mariana, 1994. „Când corabia se scufundă”, Cuvântul liber, 9 iulie 1994.
GEORGESCU, Alice, 1997. „Mutanți, amante, critici, dramaturgi”, Teatrul azi, nr. 6-7, 1997 p 39.
IOSIF, Mira, 1975. „Dialog de atelier cu Octavian Cotescu”, Teatrul, nr. 3, 1975, pp. 37-40.
LEAHU, Oana, 2019. „Întâlnirea școlilor de teatru Târgu Mureș”, interviu de Ada-Maria Ichim, Teatrul azi, nr. 1-2, 2019, pp 143-146.
PATLANJOGLU, Ludmila, 1993. „Șapte capitale europene la Târgu Mureș”, Teatrul azi, nr. 8-9-10, 1993, p. 12.
ROTESCU, Anca, 1996a. „Întâlnire la vârf”, Teatrul azi, nr. 6-7, 1996, p. 16.
ROTESCU, Anca, 1996b. „Un festival pentru viitor” , Teatrul azi, nr. 6-7, 1996, p. 17.
RUNCAN, Miruna, 1998. „Dramafest Târgu-Mureș – Piață problematică și estetică”, Scena, nr. 2, 1998, p 32.
RUNCAN, Miruna, 2020. Teatru în diorame. Discursul criticii de teatru în comunism. Amăgitoarea primăvară 1965-1977, București: Tracus Arte.
RUSIECKI, Cristina, 2011. „Viitorul se numără în multiplu de 2x12”, Cultura, 31 martie 2011.
SEMEN, Marie-Louise, 1998. „Slobozia. Alt spațiu teatral”, Scena, nr. 7, 1998, pp 18-19.
SCORADEȚ, Victor 1994., „Teatrul ca întâlnire”, România literară, 3 iunie 1994, p. 16.
SCORADEȚ, Victor, 1999. „O revoluție pe furiș”, Contemporanul, 12 iunie 1999.
STOICA, Oana, 2011. „Ce înseamnă să fii independent”, Dilema veche, 24 martie 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Miruna Runcan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a CC BY Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits any use, reproduction, distribution, self-archiving and citation of the work as long as the authors are credited. The complete bibliographical data of Symbolon Journal must also be indicated, which you can find in the How to cite section on this page. If possible, please also place a link leading to the original publication. Copyright of articles belongs to the authors.