Geografii teatrale pe firul istoriei și al râului (II): Sena la Paris
DOI :
https://doi.org/10.46522/CT.2021.01.01Mots-clés :
„Jeu royal de paume“Résumé
Theatrical Geographies alongside the History and the River (II): Seine River at Paris
The Antique settlement of „Lutèce“ (Lutetia Parisiorum, lat.) became, under the name of Paris, a centre of medieval civilization which will be later named “The City of Light“ under the Sun King. This nickname has two reasons. The practical one consisted in the fact that in 1667 Louis XIV ordered the city of Paris to be lighted by gas street lamps (the first city in the world to do so); the intellectual one came from its statute of a cultural classicist hub and later, that of the city of enlightenment. An important aspect of these developments was the local theatrical development. Our study is interested in determining the evolution and the geography of the theatres like Bourgogne, Marais, Guénégaud (…) on the two banks of the Seine river in the times of Corneille, Racine and, especially, Molière.
Références
Barba, Eugenio; SAVESE, Nicola, Cele cinci continente ale teatrului. Fapte și legende din cultura materială a actorului, trad. Vlad Russo, București, Editura Nemira, 2018.
Clarete, Jules, Molière / sa vie et ses œuvres, Paris, Alphonse Lemaire éd., 1873, apud: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k205055c.pdf.
Couton, Georges, „L’Etat civil d’Armande Bejart, femme de Molière: historique d’une légende“, Revue des Sciences Humaines, 115 / 1964, pp. 311351, apud: http://www. toutmoliere. net/ mariage.html.
Drîmba, Ovidiu, Istoria culturii și civilizației (13 vol.), vol. 5-8, București, Saeculum, 2008.
Fitou, Auguste, Archéologie moliéresque. Le jeu de paume de Mestayers,
Paris, Alphonse Lemaire éd., MDCCCLXXXIII, apud: Internet Archive in 2011 funding from University of Ottawa: https:// archive.org/stream/lejeudepaumedesm00vitu/lejeudepaumedesm00vitu_djvu. txt.
Grimarest, Jean-Léonor, La vie de Molière, chez Jacques Lefebvre, Paris, MDCCV, apud: https://books.google.fr/books?id=lDo0Ix2OLOYC&dq=inauthor%3AGrimarest&hl=fr&pg=PP1#v=onepage&q&f=false.
Ferrone, Siro, Attori mercanti corsari: la Commedia dell’arte in Europa tra Cinque e Seicento, Torino, Einaudi, 1993.
Lanson, G., Histoire de la littérature française, Paris, Editions Hachette, 1912.
Levino, Frédéric și SANTOS, Gwen Dos, Le 25 août 1680 le jour ou la Comédie Française donne son premier spectacle, în: https:// www.lepoint.fr/c-est-arrive-aujourd-hui/25-aout-1680-lejour-ou-la-comedie-francaise-donne-son-premier-specta cle-25-08-2019-2331475_494. php#.
Levino, Frédéric și SANTOS, Gwen Dos, Le 1er janvier 1644 l’inauguration du premier théâtre de Molière à Saint-Germain-des-Prés un naufrage, în: https://www.lepoint.fr/c-est-arrive-aujourd-hui/1erjanvier-1644-inauguration-du-premier-theatre-de-moliere-aaint-germain-des-pres-un-naufrage-01-01-2013-1607518_494.php.
Munteanu, Romul, Clasicism şi baroc în cultura europeană din secolul al XVII-lea (3 vol.), Colecția „Studii“, Partea a treia / vol. III, Bucureşti, Editura Univers, 1985.
Powell, John, Music and Theatre in France (1600 – 1680), 2000, Oxford, Oxford University Press, în: www.personal.utulsa.edu/~john-powell/Music_and_Theater_in_France/1413_001.pdf.
Stamatoiu, Cristian, Istoria antropologică a activării reflexului teatral (O viziune holistică asupra civilizației scenei în interconexiune cu mentalul colectiv continuu), București și Cluj-Napoca, Eikon și Școala Ardeleană, 2015.
Howarth, D., „French Renaissance and Neo-Classical Theatre“, în: Russell Brown, John, The Oxford Illustrated History of the
Theatre, Oxford, Oxford University Press, 2001
Zamfirescu, Ion, Istoria universală a teatrului (3 vol.), vol. III, București, Editura pentru literatură universală, 1968.