Dumitru Solomon și teatrul de idei (I)
DOI :
https://doi.org/10.46522/CT.2024.01.07Mots-clés :
theater of ideas, comedy, drama, ethics, metaphorRésumé
Dumitru Solomon and the Theatre of Ideas (1)
In the early years of communism, Romanian drama encountered major difficulties due to censorship and political control. Great writers, such as Camil Petrescu and Victor Eftimiu, produced mediocre plays, aligned with socialist realism. Likewise, Lucia Demetrius and Aurel Baranga wrote pieces in a socialist style, but rarely ignored official ideology. Part of a select few, Teodor Mazilu, with Fools under the moonlight, drew attention to the abuses of the totalitarian system, in an aestheticized, masked manner. In 1965, Nicolae Ceaușescu imposed a directive for realistic and optimistic art. In the 1970s and 1980s, censorship intensified, culminating in the scandal of the staging of Gogol’s play The Inspector General, directed by Lucian Pintilie, at the “Lucia Sturdza Bulandra” Theater, which was quickly banned after only three performances. In this context, Dumitru Solomon’s dramaturgy focused on dialectics and selfknowledge. His theater, characterized by polemical dialogue and the effects of parody, sought to confront clichés and incite self-reflection. His plays emphasize how dramas transform actions into history and people into characters, reflecting Brecht’s theory of social transformability. The difference between historicism (related to Marxism and the relativity of truths) and historicity (with a focus on a continuous present) is emphasized. In general, Dumitru Solomon believed in uncompromising theater and in performances that do not distort the original message of the dramatic author. In his opinion, it is necessary to balance the comic and dramatic elements, by involving the audience in an active dialogue. At the same time, Dumitru Solomon considered metaphor as essential in theater, through which the relationship between reality and the abstract is explored. The author also insisted on the moral dimension of stage art, stating that theater must interpret reality, not imitate it. In this way, a theater of ideas and debate was promoted, essential for the development of the consciousness of the spectators. With the help of the metaphor, which connects the dream state with reality, utopian ideals are explored, but also the truth about people, with the aim of maintaining a balance between the self and the world.
Références
Arbore, Grigore, „Dumitru Solomon: teatrul ca metaforă“, în
România literară, nr. 22, 1976, p. 16.
Cătănuș, Ana-Maria, „Cultura și arta la începutul regimului
Ceaușescu“, în Arhivele Totalitarismului, nr. 1-2, 2004, pp. 202-223.
Chitic, Paul Cornel, „[Interviu] cu Dumitru Solomon“, în Teatrul,
anul 28, nr. 4, 1983, pp. 62-65.
Lazăr, Ioan, „Ideea morală să devină conștientă de sine“, [interviu],
în: Luceafărul, anul XXI, nr. 10, 11 martie 1978, p. 3.
Mazilu, Teodor, Proștii sub clar de lună, în Acești nebuni fățarnici,
ediție îngrijită, prefață, note și comentarii de Victor Parhon, București, Editura Eminescu, 1986.
Micu, Dumitru, Istoria literaturii române. De la creația populară la
postmodernism, București, Editura Saeculum I.O., 2000.
Onu, Eugen, „Teatrul ca metaforă“, în: Transilvania, anul 82, nr. 8,
, p. 26.
Plasard, Didier; Prost, Brigitte, „La figure et la toile : de l’histo-
ricisme dans la mise en scène“, în L’Annuaire théâtral. Revue québécoise d’études théâtrales, no. 39, 2006, p. 75-96.
Popescu, Marian, „Teatrul de idei, un teatru viabil“, [interviu], în
România literară, anul XIX, nr. 50, 11 dec. 1986, p. 16.
Râpeanu, Valeriu, „Prefață“, în Aurel Baranga, Opinia publică, București, Editura Minerva, 1971.
Silvestru, Valentin, „Între valoare și judecată de valoare“, [interviu], Vatra, anul XIII, nr. 3, 20 martie 1983, pp. 144/A-144/E.
Solomon, Dumitru, Dialog interior, București, Editura Eminescu, 1987.
Solomon, Dumitru, Diogene câinele, în idem, Beția de cucută, București, Editura Eminescu, 1984.
Solomon, Dumitru, Problema intelectualului în opera lui Camil Petrescu, București, Editura de Stat pentru Literatură și Artă, 1958.
Solomon, Dumitru, Teatru, ediție îngrijită și prefață de Irina Croitoru, București, Editura Unitext, 1997.
Solomon, Dumitru, Teatrul ca metaforă, București, Editura Eminescu, 1976.
Solomon, Dumitru, Teatrul românesc în contemporaneitate. Studii critice, cuvânt înainte de Radu Beligan, București, Editura Meridiane, 1964.
Sasu Aurel; Vartic, Mariana (antologie de), Dramaturgia româ-nească în interviuri. O istorie autobiografică, vol. IV, București, Editura Minerva, 1996.