Straturi ale interpretării în opera "Flautul Fermecat"
Cuvinte cheie:
MozartRezumat
Layers of Interpretation in the Opera “Magic Flute”
In the centuries after its opening, the opera “Magic Flute” had faced various interpretations, from a political pamphlet to the allegoric encoding of esoteric knowledge. Starting from the pre¬mises that all these interpretations are legitimate, this opera being an open work, but also, that Magic Flute is essentially a fairy tale, this paper explains its polysemic virtues using the actantial model of Algirdas Julien Greimas. We will point out that these allegorical interpre¬tations are the exterior layers of the opera, borrowing in a truncated way its actantial structure, struc¬ture which is more dynamic and complex suggesting much deeper meanings.
Referințe
ANDERSON, EMILY [ed.], 1938, The Letters of Mozart and His Family. vol. I-III London: McMillan.
BH[O]EME, JAKOB, 1656. Aurora, London: Giles Calvert.
Bissey, William K., [online]. Mozart, music and masonry, [Indiana Freemasonry]. Dis-ponibil la: http://www.indianamasons.org/imosanctum/mozartandmasonry.html [accesat la 23.12.2012].
Branscombe, Peter, 1999. Die Zauberflöte. Cambridge: Cambrtidge University Press.
BREAKSPEARE, E. J., 1902. Mozart. London: J.M. Dent & Co.
DAVIS, W. WALTER, 1974. Joseph II: an Imperial Reformer for the Austrian Netherlands. Hague, Martinus Nijhoff.
DELUMEAU, JEAN-PIERRE, 1986. Frica în occident (secolele XIV-XVIII): o cetate asediată. Bucureşti, Editura Meridiane.
DEUTSCH, OTTO ERICH,1966. Mozart: A Documentary Biography. London:Adam & Charles Black.
ECO, UMBERTO, 2002. Opera deschisă: Formă şi indeterminare în poeticile contempo-rane, Ediţia a II a. Bucureşti: Paralela 45.
EISEN, CLIFF ŞI KEEFE, SIMON P., 2006. The Cambridge Mozart Encyclopedia. Cambridge: Cambridge University Press.
FISCHER, Burton D. [ed.], 2007, Mozart’s Magic Flute. Maiami: Opera Journeys Pu-blishing.
GACHARD, LOUIS, 1974. “Lettres écrites par les souverains des Pays-Bas aux États de ces provinces depuis Philippe II jusqu’à François II, 1559-1794.” Bulletin de la Commission royale d'Histoire, série 2, t. I, p. 558. apud. Davis, 1974
GOLOMB, URI, 2006. “Feminism, Chauvinism and Masonic Allegory: The Role of Pamina in Mozart’s The Magic Flute”. Goldberg: Early Music Magazine. 2006. No. 40, p. 40–51.
GREIMAS, A. J., 1966. Sémantique structurale. Paris: Larousse.
JACOBS, ARHUR ŞI SADIE, STANLEY, 1995. The Wordsworth Book of Opera. London: Wordsworth Editions.
JAHN, OTTO, 1882. Life of Mozart. Vol. I-III, London: Novello, Ewer & Co.
LENZ, JAKOB MICHAEL REINHOLD, 1969. Briefe, vol I-II. Beme: Lang, 1969. Karl Freye and Wolfgang Stammler, eds. I p. 52
MACPHERSON, JAY, 1987. „The Magic Flute and Viennese Opinion”. Man and Nature / L'homme et la nature, vol. 6, 1987, p. 161-172.
MOZART, W.A, SCHIKANEDER, E., [1877-1910]. Die Zauberflote, Leipzig: Breitkopf & Härtel
RICE, JOHN A., 2003. Empress Marie Therese and Music at the Viennese Court, 1792-1807. Cambridge University Press.
RICHARD, DEB, [s.a.], What’s a Christian To Do With The Magic Flute? Masons, Mysticism, and Misogyny in Mozart’s Last Opera. Disponibil la https://www3.dbu.edu/naugle/pdf/FridaySymposiumSp04/Magic_Flute.pdf. [accesat la 23.12.2012]
ROBESPIERRE, MAXIMILIEN DE, 1794. „Sur les principes de morale politique qui doivent guider la Convention Nationale dans l’administration intérieure de la République”. În: Œuvres de Robespierre. Vermorel, A. ed. Paris: F. Cournol. 1867, p. 294–308.
ROMAIN, MICHAEL, 1992. A profile of Johnatan Miller. Cambridge University Press.
RUSHTON, JULIAN, 2006. Mozart. New York: Oxford University Press.
SADOVEANU, ION MARIN, 1980. „Istoria universală a dramei şi teatrului” în Scrieri, vol. VI, Bucureşti: Editura Minerva.
TERRASSON, JEAN, 1767. Sethos : histoire ou vie, tirée des monumens anecdotes de l'ancienne Egypte, traduite d'un manuscrit grec. Paris: Desaint.
Descărcări
Publicat
Cum cităm
Număr
Secțiune
Licență
Articolul este publicat sub o licență CC BY Creative Commons Attribution 4.0 International License,care permite reproducerea, distribuirea, arhivarea și citarea sa cu condiția să menționați autorii. Este obligatorie referința completă către articol care se găsește în rubrica Exemple de citare de pe această pagină. Dacă e posibil, vă rugăm adăugați și link-ul către acest site. Drepturile de copyright aparțin autorilor.