Atunci şi acum. Alte aparenţe, aceleaşi esenţe
Cuvinte cheie:
actuality of dramaturgyRezumat
Then and now. Other appearances- Same essences
Same venue, same hour. But is it the same spectator? Same actor? The forms may have changed, but society isn’t looking anymore for a clear definition and image for the same myriad of concepts, and doesn’t suffer from the same lack of understanding its path? Starting from this premise of a society dressed in contemporary clothing but divided by the same questions and sick of the same customs, we will make an analysis of the playwriting that has been left as a legacy by the one who affirmed that he “saw ideas”, Camil Petrescu, and by the one who created a world sickened but still fascinating, Ion Luca Caragiale, trying to follow how modern are his masterpieces through which, mainly, brings to life a painting in which we are treated with contemporary nuances. On the other hand, we will follow in comparison how Caragiale’s play was directed in 1948 and 2016, finding of the individual in the universe created by Caragiale. Furthermore, we will try to form an image of the actor from the XX century and the actor from our time, following how and what remained alive and valuable today. I wonder, aren’t we discussing actually a different century but still, we manage to find the same problematic nature that manifested on so many different plains of the individual and society as a whole?
Referințe
BRĂDĂŢEANU, Virgil, 1979. Istoria literaturii dramatice româneşti şi a artei spectacolului, Bucu-reşti: Editura Didactică şi pedagogică.
BROOK, Peter, 2012. Fără secrete. Gânduri despre actorie şi teatru, București: Nemira.
FULLER, Thomas, 1817. Gnomologia: adages and proverbs, wise sentences, and witty sayings, London: T. and J. Allman.
GHIŢULESCU, Mircea, 2004. Cartea cu artişti. Teatrul Românesc Contemporan, Bucureşti: Editura Redacţiei publicaţiilor pentru străinătate.
LEVY, Marc, 2015. Și dacă e adevărat... București: Trei. ISBN 978-606-719-430-2.
PETRESCU, Camil, 1938. Teze şi antiteze, Bucureşti: Cultura naţională.
PETRESCU, Camil, 1947. Teatru, vol. III, Bucureşti: Fundaţia pentru literatură şi artă.
PETRESCU, Camil, 1979. Documente literare, București: Minerva.
PETRESCU, Camil, 1983. Comentarii și delimitări în teatru, București: Editura Eminescu.
STAN, Medeea și MANOLE, Marius, 2019. Marius Manole, actor: „Până la 36 de ani, n-am conside-rat că trebuie să mă implic civic. [Interviu de Medeea Stan]. Adevărul [online]. 1 mai 2019 [Accesat 2 decembrie 2019]. Disponibil la: https://adevarul.ro/cultura/teatru/interviu-marius-manole-actor-pana-36-ani-n-am-considerat-trebuie-implic-civic-1_5c303fbbdf52022f7541b211/index.html
Descărcări
Publicat
Cum cităm
Număr
Secțiune
Licență
Copyright (c) 2018 Symbolon
Această lucrare este licențiată în temeiul Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articolul este publicat sub o licență CC BY Creative Commons Attribution 4.0 International License,care permite reproducerea, distribuirea, arhivarea și citarea sa cu condiția să menționați autorii. Este obligatorie referința completă către articol care se găsește în rubrica Exemple de citare de pe această pagină. Dacă e posibil, vă rugăm adăugați și link-ul către acest site. Drepturile de copyright aparțin autorilor.