Relația dintre publicitatea online și amplificarea comportamentelor narcisiste la tineri

Authors

  • Angela Precup

DOI:

https://doi.org/10.46522/S.2022.02.2

Keywords:

cyberpsychology

Abstract

The Relationship Between the Online Advertising and the Growth of Narcissistic Behaviours in Youth
Cyberpsychology analyzed, since the beginning of the 90s, human behaviour in the digital environment and emphasized a few defining effects of this behaviour, such as the online anonymity effect, related to the online uninhibited effect or the online escalation effect. (Aiken 2019, 13) Analyzed from this perspective, online narcissism, exacerbated by the intense social media usage during the Covid-19 pandemic, is a behaviour amplified in the digital environment, compared to its dimensions in the real life. The specialists underline that individuals who use social media excessively develop narcissistic tendencies, and the young manifest oppositional behaviours, aggressive and anxious tendencies, being the most vulnerable category of the online public. The article analyses the relationship between online publicity and the amplification of narcissistic behaviours in young users, using as a case study the campaign #TheSelfieTalk, launched by the brand DOVE in the spring of 2021, as a communication programme meant to fight the young girls’ vulnerability in social media.

References

AIKEN, Mary, 2019. The Cyber Effect. Psihologia comportamentului uman în mediul online. Buc.: Niculescu.

BÂRGĂOANU, Alina, 2018. #Fakenews. Noua cursă a înarmării. Buc.: Evrika Publishing.

CEOBANU, C. et all, 2020. Educația digitală. Iași: Polirom.

CENTRUL PENTRU JURNALISM INDEPENDENT (CJI) (s.n.), 2019. Laboratorul de educație și cultură media. Disponibil pe: https://cji.ro/subject/educatie-media/, data consultării: 15.11.2019.

CHELCEA, Septimiu,2016. Psihosociologie aplicată. Publicitatea. Iași: Polirom. ECO, Umberto, 2021. Despre televiziune. Iași: Ed. Polirom.

COCIOABĂ, Costin, 2021. Rezultatele Clubhouse Romania Survey 2021, disponibil la: https://costin.ro/rezultatele-studiu-clubhouse-romania/, data consultării: 20 sept. 2021.

DOVE România (s.n.), 2021. Programul Dove - Ai încredere în tine, disponibil la: https://www.dove.com/ro/incredereintine.html, data consultării: 10 iunie 2021.

FERRÉOL, Gilles (coord.), 1998. Dicţionar de sociologie.Iași: Polirom.

FRUNZĂ, Sandu, 2014. Comunicare simbolică și seducție. Buc.: Tritonic.

KELLNER, Douglas, 2001. Cultura media. Iași: Institutul European.

KEMP, Simon, 2021. Digital 2021: Global Overview Report, disponibil la: https://datareportal.com/reports/digital-2021-romania, la data de 15.11.2021.

NETFLIX (s.n.), 2020. Social Dilemma,(s.n.).data vizualizării: 20 octombrie 2020.

OLTEANU, Alexandra et all, 2021. Media FactBook 2021, p. 57, disponibil la: http://www.mediafactbook.ro, consultării: 15.11.2021.

PÂNZARU, Florina, 2015. Business storytelling: branduri și povești. Buc.: Tritonic.

PRICOPIE, Remus. 2016. Cuvânt înainte la Ghidul utilizării în siguranță a Internetului. Disponibil la: https://oradenet.salvaticopiii.ro/docs/Ghidul_utilizarii_in_siguranta_a_Internetului.pdf, data consultării: 15.11.2019.

SIMINA, Anca, 2020. Dileme noi cu Andrei Pleșu, disponibil la: https://recorder.ro/dileme-noi-un-dialog-cu-andrei-plesu/?fbclid=IwAR2Xe03Pu_E5g6ioBtKO9bIEiDExGyuySE1A1JVyY4aXx4md9SEQxIJerug, data publicării: 8 mai 2020, data consultării: 5 ianuarie 2022.

SPITZER, Manfred, 2020. Demența digitală. Cum ne tulbură mintea noile tehnologii, Buc.: Humanitas.

VANDENBOS, Gary R. (coord.), 2020. Dicționar de psihologie clinică. Buc.: Ed. Trei.

WATSON, D. James si HILL, Anne, 2015. Dictionary of Media & Communication Studies. New York: Bloomsbury Academic.

WORLD VISION ROMANIA (s.n.), 2021. Mai multă încredere pentru peste 10.000 de adolescenți, alături de Dove, disponibil la: https://worldvision.ro/2021/12/28/ne-incredem-in-educatie/, data consultării: 10 iunie 2021.

Published

2023-01-20

How to Cite

Precup, A. (2023) “Relația dintre publicitatea online și amplificarea comportamentelor narcisiste la tineri”, Symbolon, 23(2(43), pp. 19–29. doi: 10.46522/S.2022.02.2.

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.