Theatre Criticism as Living Archives

Authors

  • Miruna Runcan National University of Theatre and Film "I.L.Caragiale"
  • Camelia Oană (tr.)

Keywords:

theatre history, living archives

Abstract

The Romanian theatre milieu is traditionally disrespectful, or, at least, not respectful enough, towards its own history. What better examples for such a brutal statement but the fact that the last edition of an official (edited by the Romanian Academy) History of Romanian Theatre dates back to 1973, and the Contemporary Romanian Theatre collective research, dedicated to the interval 1944-1974, published in 1975, was never followed by at least one similar project? We have never had a National Museum of Theatre, and the invaluable treasures of the former museums of the Bucharest National Theatre or Iasi National Theatre are hardly exhibited (Iasi) or stored in improper conditions and securely hidden from the public access (Bucharest). Historical researches are the subject of consensual disregard and pauperization – both by the so-called cultural authorities and national research programs and funds.

In this sad and depressing landscape, this paper aims at proving that theatre criticism – reviews, essays, surveys, interviews - can offer a rich and relevant archival dimension and vivid documentary material for re-imagining and revisiting famous theatre performances – in terms of directorial visions, spectacular visual and sound spaces and legendary acting.

References

ALEXANDRESCU, Mircea, 1968. “Nepotul lui Rameau” (Rameau’s Nephew), Teatrul no. 7, 1968, p. 16-20.

COPILAȘ, Emanuel. 2015. Națiunea socialistă. Politica identității în Epoca de Aur, Polirom, Iași,.

COROBCA, Liliana. 2014. Controlul cărții. Cenzura literaturii în regimul comunist din România, Iași, Polirom.

DOBRENKO, Evgeny; JONSSON-SKRADOL, Natalia (eds.), 2018. Socialist Realism in Central and Eastern European Literatures Under Stalin: Institutions, Dynamics, Discourses, London: Anthem Press.

ELVIN, B., 1965. “Cinci schițe și Cântăreața cheală” (Five sketches and The Bald Soprano)”, Teatrul no. 5, 1965.

GOLDIȘ, Alex. 2011 Critica în tranșee. De la realismul socialist la autonomia esteticului, București, Cartea Românească.

ICHIM, Florica și ICHIM, Ana-Maria. 2019. Radu Penciulescu. Teatrul și înălțimea omulu i, Vol. 1 și 2, București, Findația Camil Petrescu, Supliment Teatrul Azi, Wditura Cherion.

IOSIF, Mira, 1970. “Regele Lear” (King Lear), Teatrul no. 11, 1970, p. 51-53.

KLAIĆ, Dragan; PEJOVIC, Katarina (Eds) 1995. The Dissident Muse: Critical Theatre in Eastern and Central Europe, 1945-1989, Neederland Theater Institute.

MALIȚA, Liviu (ed.) 2006. Viața teatrală în și după comunism, Cluj, Editura Efes.

MALIȚA, Liviu. 2016 Literatura eretică, micromonografie, București, Editura Cartea Românească.

MARTIN, Mircea. 2015. Radicalitate și nuanță, București, Tracus Arte.

MÎNDRA, Vicu, 1967. “Noi paralele scenice la comediile lui Caragiale” (New Scenic Parallels to Caragiale's Comedies), Teatrul no. 3, 1967.

OESTERREICH, Peter L. 2009. „Homo rhetoricus”. In Culture and rhetoric. Edited by Ivo Strecker and Stephen Tyler, 49–58. Oxford and New York: Berghahn.

PASCADI, Ion, 1968. “Elogiul gândirii”, Gazeta literară, 23 May 1968, p.6.

POPESCU Radu, 1970. „Regele Lear”, România liberă, 6 noiembrie 1970, p 4.

POPESCU, Marian. 1997. Oglinda spartă, București, UNITEXT.

POPESCU, Marian. 2004. Scenele teatrului românesc 1954-2004. De la cenzură la libertate, București, UNITEXT.

POPOVICI, Ileana, 1965. “Caragiale și Ionescu” (Caragiale and Ionesco), Contemporanul Magazine, 16 April 1966, p. 4.

POPOVICI, Ileana, 1972. “O scrisoare pierdută” (A Lost Letter), Teatrul, no. 2, 1972.

RUNCAN, Miruna. 2001. Modelul teatral românesc, București, UNITEXT.

RUNCAN, Miruna. 2019. Teatru în diorame. Discursul criticii de teatru în comunism. Vol. 1 – Fluctuantul dezgheț 1956-1964, București, Editura Tracus Arte.

SĂVULESCU Vourdouris, Monica. 2012. Un rege Lear. Jurnal de repetiții, Târgu Mureș, Teatrul Național Târgu Mureș și UArtPress.

SILVESTRU Valentin, 1968. “Nepotul lui Rameau la Teatrul Bulandra” (Rameau’s Nephew at Bulandra Theatre), Contemporanul Magazine, 24 May 1968, p. 4.

STRECKER, Ivo. 2010. Ethnographic chiasmus: Essays on culture, conflict and rhetoric. East Lansing: Michigan State Univ. Press.

STRIHAN Andrei, 1966. “Tinerețea mereu proaspătă a lui Caragiale” (Caragiale’s Forever Young Youth), Contemporanul Magazine, 11 November 1966, p. 4.

TERIAN, Andrei. 2013. Critica de export. Teorii, contexte, ideologii, București, Muzeul Literaturii Române.

TORNEA, Florin, 1969. “Dispariția lui Galy Gay” (The Disappearance of Galy Gay), Teatrul, no. 12. 1969, p. 144.

Downloads

Published

2020-09-07

How to Cite

Runcan, M. and Oană (tr.), C. (2020) “Theatre Criticism as Living Archives”, Symbolon, 20(2(37), pp. 7–24. Available at: http://uartpress.ro/journals/index.php/symbolon/article/view/128 (Accessed: 28 March 2024).

Issue

Section

Articles